piątek, 16 grudnia 2011

Programy komputerowe w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi umysłowo


Dla wielu z nas (w zasadzie dla większości) programy komputerowe służą przede wszystkim do konkretnych celów: nagrywanie płyt, obróbka fotograficzna zdjęć czy też ich przeglądanie. Takie programy ułatwiają nam życie, są pomocne. Jednak dla dzieci niepełnosprawnych umysłowo mają one znacznie większe znaczenie. Dla nich są to przede wszystkim programy edukacyjne, które pomagają w usuwaniu zaburzeń rozwojowych, rozwijają umiejętności intelektualne, stymulują rozwój osobowościowy. Oczywiście pomagają poznać podstawy ich obsługi.

Oligofrenopedagog, a także specjalista zaburzeń rozwoju Maria Siedlecka na co dzień zajmuje się pracą z dziećmi niepełnosprawnymi umysłowo. Przeprowadziła projekt trwający trzy lata, podczas którego pracowała z grupą chorych dzieci, wykorzystując właśnie różnorodne programy komputerowe. Zauważyła, że poza zdobyciem podstawowych umiejętności w zakresie obsługi komputera, czas koncentracji uwagi dzieci na danym zadaniu znacznie się wydłużył. Dzięki temu dzieci odzyskały poczucie własnej wartości, nabrały ogromnej wiary we własne siły, ale przede wszystkim czas poświęcony nauce mijał im w sposób bardzo atrakcyjny, zabawowy i bezstresowy. Łatwiejsza i przyjemniejsza była dla nich nauka czytania, pisania i liczenia. Oczywiście były pozytywnie motywowane do dalszej pracy, a za każdy choćby najmniejszy sukces były nagradzanie, dzięki czemu sukcesy zdarzały się coraz częściej i były coraz większe.

Nie da się ukryć, że komputer jest wspaniałym narzędziem rewalidacji. Korzystanie z programów multimedialnych wymusza działanie wszystkich analizatorów, które transportują do umysłu dziecka treści rozwijające je poznawczo.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz